Föräldrarnas delaktighet

När barnet börjar på förskolan blir föräldrarna medlemmar i kooperativet.
På årsmötet fastslås alltid medlemmarnas arbetsinsats i kooperativet.
Det är ett sätt för föräldrarna att få inblick i verksamheten samt hjälpa personalen att planera en bra verksamhet.

Det finns tre olika arbetsinsatser som medlemmarna ska göra det är: Föräldrainsats, föräldrarstäd samt fixardagar.

Föräldrarstäd: Vid ett tillfälle varje termin kommer en förälder och städar leksaker och åker iväg och lämnar all återvinning. (Detta kan man betala bort genom att betala 300 kr extra i månaden.)

Föräldrainsats: En gång i månaden mellan sep-dec och feb-juni stänger förskolan kl 15, och föräldrarna hämtar sina barn, och då har personalen månadsmöte. Datumen för dessa tillfällen meddelas i god tid i appen Tyra.

Höst och vårfix: Under 2 heldagar varje år samlas alla föräldrarna på förskolan och fixar och donar inför vintern och inför sommaren. Det går utmärkt att ta med sig även syskon till barnen dessa dagar. (Det räcker dock med att en förälder från varje familj finns representerade) Lunch och fika under dagen står förskolan för.
Det brukar bli en trevlig dag då man också får möjlighet att träffa alla medlemmar.

På fixaradagarna jobbar vi ex. Att iordningställa gården och skogsgläntan målning och att laga sådant som gått sönder. Viktigt att tänka på att fixardagarna inte är baserat på antalet timmar utan alla föräldrar hjälps åt tills dess att alla uppgifter är färdiga.
Det är viktig att vi föräldrar gör detta också för våra barns säkerhet.

Dela den här sidan